Tuesday, December 7, 2010

MAHA International 2010



Meskipun jadual untuk hujung minggu kali ini agak padat, saya dapat meluangkan masa untuk ke MAHA International 2010 di Serdang, Malaysia.
Kunjungan saya ke sana bersama-sama Sdr. Aiman.


Disebabkan saya terlalu meminati pertanian itu sendiri, saya pergi ke sana sebanyak dua kali iaitu sebelah petang Sabtu saya melawat sekitar dewan pameran di Pintu 1
manakala sebelah pagi Ahad saya melawat pameran ternakan yang terletak di Pintu 2.
Saya ucapkan TAHNIAH kepada semua pihak yang menganjurkan MAHA International 2010.


Pengunjung yang hadir terdiri daripada pelbagai lapisan.
Ada yang dari dalam negara mahupun luar negara.
Ini menggambarkan betapa minatnya masyarakat keliling terhadap pertanian meskipun berada dalam abad ke-21.


Pameran seperti ini merupakan lambang manifestasi kemajuan industri pertanian negara. Pelbagai perkara yang menarik dapat diambil serta dipelajari dengan melawati ekspo atau pameran seperti ini.
Saya syorkan MAHA International ini diadakan secara bulanan agar ia dapat memberi input kepada masyarakat kita terutama golongan petani, peladang, penternak, nelayan dan sebagainya.
Secara tidak langsung, dapat memberi output yang positif bagi industri pertanian negara.


Disamping itu, beberapa penambahbaikan harus dilakukan oleh pihak berwajib dalam
MAHA International akan datang terutama dari segi kapasiti tempat letak kenderaan.
Jumlah pengunjung yang kian bertambah dari hari pertama hingga ke saat-saat akhir hari penutupan menyebabkan sebahagian kederaan pengunjung terpaksa diletakkan di luar kawasan pameran. Tambahan pula, kadar caj bayaran tempat letak kereta sebanyak RM3 harus dikaji oleh pihak penganjur bagi masa akan datang kerana pameran seperti ini tidak perlu dikenakan caj letak kereta. Ini disebabkan kerajaan mahu mendekatkan rakyat dengan perkembangan pertanian negara kita.




*kebanyakkan gambar sekitar MAHA International 2010 saya telah upload dalam facebook saya

3 comments:

Nurd Primrose said...

wah2..
g MAHA .
sempat tuh g sana .

Mohamad Fauzan Bin Mat Isa said...

sempat je :)
lgpun dkat dgn Bangi...hehe

rugi la x pegi...

SURIA AMANDA said...

nampak best jer masa u pi MAHA ni kan..Lisa x dapat nak pergi sebab tgh mabuk..huhu..rugi lor..